Vliegvissen op Dorado

Loreto, Mexico

Stuur dit item door via e-mail tell_a_friend
Door: Peter ElberseVoeg toe aan mijn favorietenVliegvissen op Dorado | Elbi.nl

Elk najaar staat de Amerikaanse vliegvisbeurs voor handelaren weer op de agenda. Met Rudy van Duijnhoven ga ik na deze beurs vaak een paar dagen vliegvissen. Al jaren spraken we over een bezoek aan Loreto om op dorado te gaan vissen. Loreto staat immers bekend als ‘dorado hoofdstad van de wereld’.

Dit jaar hebben we daad bij het woord gevoegd en zijn na de beurs doorgevlogen van Denver naar LA en van daaruit naar Loreto. Dit Mexicaanse dorpje ligt aan de schitterend helderblauwe Sea of Cortez. Via www.tropicalflyfishing.com hadden we ons verblijf en de visgids geboekt. De rit met de taxi vanaf de luchthaven naar hotel Oasis duurt slechts enkele minuten.

Hotel Oasis ademt rust uit. De kamers zijn ruim en voorzien van twee grote bedden, een badkamer en airconditioning. De bar van het hotel is sfeervol ingericht en de margarita’s (drankjes) zijn er groot. Met andere woorden…fantastisch!

De volgende ochtend staan we om 05:00 uur bij het restaurant voor ontbijt. Het is buiten nog donker. Na het ontbijt lopen we met onze spullen door een hek het strand op richting de boot. Onze gids Placido staat keurig te wachten met zijn super panga voorzien van 115pk motor. Een mooie combi, zeker ook voor het vliegvissen. Even later varen we naar de haven alwaar een werpnetvisser aan boord komt om voor ons wat aasvissen te vangen. De sardines zijn dit jaar klein en niet in grote getallen aanwezig. Toch hebben we na een minuut of 10 genoeg ‘chum’ voor de dag.

De teleurstelling laat echter niet lang op zich wachten. De gids verteld dat het geen goed jaar is als gevolg van een te lage watertemperatuur. Met als gevolg: weinig aasvis, geen afgestorven waterplantresten in de oppervlakte (waar aasvissen onder gaan hangen) en dus weinig dorado’s. Hebben wij weer! Altijd te vroeg of te laat. Na 30 jaar vissen heb ik wel geleerd dat het zelden anders is. Maar goed, we houden moed en omdat het onze eerste vistrip op dorado is ligt de lat bovendien niet te hoog. We gaan voor het vangen van slechts 1 dorado op de vlieg per man.

Na een half uurtje varen gaat het gas eraf en vraagt Placido ons met de opgetuigde hengels te gaan slepen. Trollen op dorado…dat kan toch niet waar zijn!!! Maar goed, gezien de omstandigheden hebben we geen keus. De dorado’s moeten opgezocht worden en dus gaan we trollen. Inmiddels komt het zonnetje op en het wordt in de loop van de ochtend steeds heter. Bloedheet zeg maar gerust. Op een gegeven moment zien we een marlijn in de oppervlakte liggen. Placido gooit wat chum overboord maar de marlijn is niet geïnteresseerd en verdwijnt in de diepte. Wel fraai om zo’n prachtige vis zo te zien ronddobberen. Enkele uren later varen we bij een paar ‘handlijn’ vissers voorbij. Volgens de mannen zitten er een paar kleine dorado’s onder de boot. Placido gooit wat chum overboord en korte rijd later zwemmen er diverse neon opgelichte vissen rondom de boot. De eerste vis die ik haak is tot mijn grote teleurstelling een geep. Snel een foto gemaakt en daarna weer werpen. Even later haak ik dan eindelijk mijn eerste dorado. Een prachtig gekleurde vis. Rudy vangt even later nog een bonito en daarna is het over met de pret.

In de opvolgende twee dagen was het vissen beter. We zagen meer dorado’s en vingen ook meer vis. Soms haakte we een dorado tijdens het trollen. Dan was het zaak de vis naar de boot te drillen om te kijken of er meer dorado’s mee zwommen. Indien dat het geval was ging er wat aasvis overboord en kon het feest beginnen. Ik heb zo zelfs een paar dorado’s aan de droge ‘blados crease fly ‘ vlieg gevangen. Deze liet ik na een of twee strippen liggen en daar knalde dan een dorado op. Geweldige visserij! Bovendien springen de meeste dorado’s nadat ze zijn gehaakt dus het geeft echt mooie sport.
In de drie en een halve visdag hebben we ongeveer vijftien dorado’s strippend gevangen. Natuurlijk tellen we als vliegvisser de vissen die we slepend haken niet mee. Naast de marlijn hebben we ook nog een sailfish in de oppervlakte gezien maar die reageerde op de chum hetzelfde als de marlijn. Volgens Placido heb je bij het zien van 1 sailfish of marlijn slechts 1% kans om de vis te haken. Zie je er twee bij elkaar dan wordt het 50% en zijn het er drie dan gaan de scoringskansen omhoog naar 95%.

Het materiaal:
Een strakke 10 hengel heb je nodig. Zeker omdat dorado’s groot kunnen worden (Loreto record is geloof ik 72 pond). Bovendien weet je nooit wat je haakt. Zorg er voor dat je een reel hebt met een goede slip en met voldoende backing. Vliegenlijn moet een zoutwater uitvoering met stugge kern zijn ivm de tropische omstandigheden die de lijn ‘slap’ maken. Streamers en popper gebonden op #1 tot #3/0 haken. De kleuren zilver, olijf, chartreuse, geel en combinaties daarvan doen het erg goed. De dorado heeft kleine tandjes dus is het verstandig een tippet te gebruiken van ongeveer 50/00.

Rest mij nog te melden dat het eten in hotel Oasis echt formidabel was. De zee zo glad als een spiegel en de dorado’s werkelijk schitterend mooi. Alles bij elkaar dus zeker voor herhaling vatbaar…