Zuid Eiland

Nieuw Zeeland

Stuur dit item door via e-mail tell_a_friend
Door: Peter ElberseVoeg toe aan mijn favorietenZuid Eiland | Elbi.nl

Met 23 dagen voor de boeg stappen we op Schiphol in het vliegtuig. Via Singapore vliegen we naar Christchurch. Een lange en vermoeiende reis. We worden door Fair Go, het autoverhuurbedrijf, afgehaald van de luchthaven. Daarna halen we de huurauto op en rijden we richting het noord-westen van het zuid eiland. Daar hebben we een rivier op de agenda staan waar zowel Marty Maas als ikzelf nog niet hebben gevist.

Een dag later zijn we er helemaal klaar voor. Het inlopen neemt enkele uren in beslag. Bij de rivier aangekomen besluiten we direct stroomopwaarts te gaan vissen. De pools zijn prachtig en ik haak al snel een mooie bruine forel van 57cm. Geen gigant maar het ijs is gebroken. Even later begint het te regenen. Het is al laat in de middag en we besluiten kamp op te slaan. We maken wat eten klaar op de gasbrander. Gelukkig houdt het regenwoud de regen redelijk tegen zodat we buiten kunnen eten. De regen zet echter door en zorgt ervoor dat we vroeg in bed liggen. Allebei hebben we een eigen tentje precies groot genoeg voor 1 persoon en wat bagage. Het duurt even voordat ik in slaap val. Ik denk aan thuis. Mijn dochtertjes Amber (3 jaar) en Iris (3 maanden) spoken door mijn hoofd. En mijn vrouw Mariska die er alleen voorstaat met ons kroos. Is het egoïstisch geweest om zo lang bij ze weg te gaan? Natuurlijk! Maar dit is ook mijn leven….altijd geweest. Zoals gewoonlijk praat ik mezelf deze trip weer goed terwijl de regendruppels op de tent me in slaap sukkelen.

De volgende ochtend regent het nog steeds en we zien tot onze schrik dat de rivier enorm is gestegen. We besluiten weer uit te lopen. Bij een internet café zitten we een paar uur later achter de computer op internet te kijken naar de weersvoorspellingen. Er komt goed weer aan en dus besluiten we te wachten. We boeken een kamer in de Jeugdherberg en nemen een dag rust. De volgende dag ziet het er goed uit. In de loop van de dag lopen we weer in. Wederom een tocht van enkele uren. Deze keer zou het niet voor niets zijn. Bij nieuw ochtendgloren zien we een kraakheldere rivier en een blauwe lucht. Perfecte omstandigheden voor de zichtvisserij op grote bruine forellen. Het duurt niet lang voordat we de eerste grote bruine forel zien staan, aanwerpen en vangen. De forellen zijn los en allemaal tegen en over de zestig centimeter. We genieten twee dagen intens van visserij die alleen omschreven mag worden als paradijs op aarde. Tot we tegen een onneembare barrière aanlopen waardoor we niet verder stroomopwaarts kunnen. Met pijn in ons hart keren we om en beginnen we aan een hele lange wandeling terug. We nemen ons voor om hier nog eens terug te komen. Maar dan met de helikopter zodat we het laatste stuk van de bovenloop kunnen bevissen. Daar moeten de grootste forellen zitten…

Het weer blijft goed en we besluiten de volgende rivier op ons lijstje met de heli in te vliegen. Een vlucht van 50 kilometer en ongeveer 25 minuten later worden we afgezet bij een kleine hut. Terwijl de heli opstijgt en het lawaai samen met de heli in de verte verdwijnt genieten we van het prachtige weer, de kraakheldere rivier en de unieke omgeving die ons omringt. Dit is het paradijs!

Alhoewel het vissen niet de aantallen forellen brengt dat we verwacht hadden weten we in de drie dagen die we in de omgeving van de hut vissen toch meerdere prachtige bruine forellen te vangen tot 65 cm. En allemaal op zicht. Terwijl we uitvliegen realiseren we ons terdege dat er weer een prachtig avontuur opzit. Terug in Karamea boeken we een overnachting in The Last Resort. Wat een toepasselijke naam voor deze prachtige omgeving. We eten wat en liggen vroeg op bed. Morgen weer verder. Er wachten ons nog meer avonturen op onze weg zuidwaarts…

Wilt u de beelden zien…..dat kan! We hebben er een DVD van gemaakt. Duurt 52 minuten en is verkrijgbaar bij onze dealers of op onze webshop voor 12,50 Euro.