Coyhaique - Villa O'Higgens

Chilean Patagonia

Stuur dit item door via e-mail tell_a_friend
Door: Peter ElberseVoeg toe aan mijn favorietenCoyhaique - Villa O'Higgens | Elbi.nl

Ons dochtertje Amber is net 2 jaar en alhoewel ik haar vreselijk mis ben ik toch weer onderweg. Samen met Kees Trommelen zit ik in Chileens Patagonië. Een avontuur dat we lange tijd hebben voorbereid. Vanuit Balmaceda rijden we met de vierwiel Mitsubishi naar Coyhaique. Een nachtje acclimatiseren, voorraad inslaan en dan op naar het zuiden. Bestemming: het einde van de weg!

Tijdens onze reis zuidwaarts verbazen we ons over de verblindende schoonheid van de omgeving. Het lijkt wel of er om elke bocht weer een gletsjer op ons wacht. De ene nog mooier dan de andere. Helaas zien we ook dat de rivieren allemaal van smeltwaterkleur zijn. Geen zichtvisserij dus. Het water is zelfs zo gekleurd dat we het stroomafwaarts vissen met een woolly bugger niet zien zitten. Zou er überhaupt wel forel zitten? Bij Cochrane zien we voor het eerst een bevisbare heldere rivier en wat voor één! De Rio Cochrane is een prachtig kraakheldere rivier turquoise van kleur. Het diepe heldere water met veel overhangende vegetatie aan de oevers en uitgeslepen kanten doet vermoeden dat hier wel eens serieuze forellen kunnen zitten. Bovendien ontstaat de rivier uit een gigantisch meer en dat staat vaak garant voor voldoende aanwas en dus een goede visstand.

Na even zoeken checken we uiteindelijk in bij Sandra, de eigenaresse van een Chaletachtig motel in Cochrane. We waren de enige gasten en we voelden ons meteen thuis. Haar man was gids maar op het moment niet aanwezig. Dat was geen probleem, we wilden immers zelf onze gang gaan en alles ontdekken.

Twee dagen beviste we de Cochrane. Met sinktip lijnen en woolly buggers wisten we goed forel te vangen, zowel regenbogen als bruine forellen. De eerste ochtend haakte ik een gigantische bruine forel. Ik heb veel grote bruine forellen gevangen maar zoiets had ik nog nooit aan de haak gehad. Om de vis vrij te houden van alle takken die in het water hingen ben ik op een boomstronk die op het water lag gaan staan. Het mocht niet baten. Nadat de gigant zich enkele malen had laten zien zwom hij zich vast. Kort daarna schoot de haak los. Ik kon wel janken! Een regenboogforel van 61 cm zou uiteindelijk mijn grootste vis zijn die ik in deze rivier zou landen. Daarvan heb ik de foto als herinnering. Ook de dril van de gigantische bruine forel heb ik op foto. Het meest tot mijn verbeelding spreken echter de beelden die ik in mijn hoofd heb zitten. De film van de Trophy Brown die me uiteindelijk te slim af was.

Ons avontuur ging verder en leidde ons uiteindelijk naar het einde van de weg in Viila O’Higgens. Daar hebben we heerlijk geslapen en gegeten in een waanzinnig gastvrije hospedaje. Daar leerden we ook een gids kennen die ons voor een Chileens godsvermogen een dag mee nam om te vissen. Hij bracht ons naar een stek aan de Rio Cisnes waar we zelf ook al hadden gevist. Gekker moet het niet worden!!! Later op de dag bracht bij ons ook nog naar een geheime stek. Een kort verbindingstuk dat tussen twee meren lag en alles weg had van een rivier. Het lag er barstensvol met forellen die niet al te moeilijk te vangen waren. Mooie vissen maar geen echte giganten. Ik ving ook nog een ‘land locked’ Atlantische zalm. Een broodmager exemplaar. Helaas heb ik er geen foto van. Wel film. Maar dat had de Chileense gids gefilmd. Wat een beelden!!! We hebben ons later in het hotel kapot gelachen. Ik weet 100% zeker dat die man nog nooit eerder in zijn leven een filmcamera heeft vastgehad.

Op één van onze dagtochten vanuit Villa O’Higgens reden we lang wegwerkers. Tieners die gaten aan het graven waren en daar dynamiet instopte. Zo nu en dan hoorde we een enorme ontploffing en daarmee was er weer een stukje wegverbreding gecreëerd. Zouden ze hier geen kinderbescherming hebben? Ongelofelijk! Maar goed, we vonden een schitterend kraakhelder meer en besloten er te gaan vissen. Aan het water gekomen zie ik direct een mooie bruine forel cruisen. Toeval of een voorteken? Even laten pakt de bruine forel mijn caddis uit de oppervlakte. In het heldere water is het mooi om tijdens de dril de vis te zien vechten voor zijn vrijheid. Uiteindelijk geeft hij op en kan ik een mooie bruine forel landen en weer terugzetten. Een ritueel dat zich gedurende de dag nog een paar keer zou herhalen.

Chileens Patagionië is een prachtige bestemming. De vele meren zijn ideaal voor de ‘belly’ boot visser. De rivieren bieden heel veel mogelijkheden aan de streamer visser. Helaas is het geen tweede Nieuw Zeeland. Dat blijft het absolute paradijs als het gaat om het vissen op zicht en het dagelijks vangen van bruine forellen met een gemiddelde lengte van tegen de 60cm.

Wilt u de beelden zien…..dat kan! We hebben er een DVD van gemaakt. Duurt 49 minuten en is verkrijgbaar voor 12,50 Euro.